logo Facebook
i slova jsou činy

Rada ČRo pořádá veřejnou debatu „Mediální gramotnost a mediální výchova“

09. února 2020 10:50 / autor: Jan Mrzena

Na středu 12. února připravila Rada Českého rozhlasu letošní svou třetí veřejnou debatu. Tentokrát jak téma zvolila „Mediální gramotnost a mediální výchova“. Seminář spoluorganizuje Český rozhlas. Radní do panelu pozvali spisovatele a novináře Ondřeje Neffa (vydavatel portálu Neviditelný pes), publicistu a vysokoškolského pedagoga Petra Žantovského (místopředseda Rady České tiskové kanceláře), hudebníka a pedagoga Vadima Petrova (člen Rady pro rozhlasové a televizní vysílání) a ombudsmana Českého rozhlasu Milana Pokorného. Debatu bude moderovat Tomáš Procházka.

Panelisté mají, podle anotace na webu rozhlasové rady, hledat odpovědi na otázky, které problematiku spíše jen uvozují, ovšem neřeší:


  • V čem je dnes téma mediální gramotnosti a mediální výchovy aktuálnější než dříve?

  • Jakou roli v tom hraje digitalizace médií?

  • V čem se liší ideologické působení interpretů mediálních obsahů dnes a před rokem 1989?

  • Má se touto oblastí nějak specificky zabývat ministerstvo školství?

  • Proč je v této sféře zapojena řada neziskových organizací, z jakých zdrojů jsou jejich aktivity (například Jeden svět na školách) financovány a proč?


Z panelistů se nikdo systematicky a do hloubky mediální gramotností a mediální výchovou nezabývá. Přesto mohou zaznít na debatě informace zajímavé. Například Rada pro rozhlasové a televizní vysílání podle zákona shromažďuje informace o tom, co všechny televize a rádia pro zvyšování mediální gramotnosti dělají. Dokonce o tom podrobně informuje ve svých výročních zprávách. Vadim Petrov tak může mít k dispozici zajímavá data.

Rada Českého rozhlasu se (jako jediná) dlouhodobě snaží vyvracet mýtus, že malé mediální rady potřebují právní subjektivitu, aby se mohly chovat podle vlastního uvážení a priorit. Objednává si analýzy vysílání nezávislé na Českém rozhlasu a organizuje vlastní akce. Za poslední rok pořádá už třetí debatu. Ta první se zaobírala otázkou, jaký prostor má současná věda ve veřejnoprávních médiích, druhá byla o dezinformacích a fake news. Ohlas debat není sice nijak významný, ale smysl má.