logo Facebook
i slova jsou činy

Ani zvyšující se počet digitálních zařízení neohrožuje vůdčí postavení televize v českých domácnostech

27. srpna 2017 06:00 / autor: Jan Mrzena

Z iniciativy Asociace televizních organizací bude peoplemetrové měření rozšířeno o sledovanost na jiných, než tradičních, platformách a bude doplněno i o měření konzumace obsahu dalším způsobem. V první polovině roku proběhl Zaváděcí výzkum pro tento nový projekt. Byl realizován na vzorku 15 199 domácností a 33 728 jejich členů.

Z výsledků vyplývá, že zařízením s největším zastoupením v českých domácnostech je stále televizor, který má 95 % domácností. Už téměř každá pátá domácnost má přitom televizor připojený k internetu. Druhou nejčastější obrazovkou je notebook nebo počítač, který najdeme v 7 z 10 domácností, a třetí pak smartphone, který už je ve více než polovině z nich. Největší nárůst zařízení v domácnostech přitom pozorujeme vždy po Vánocích – elektronika je oblíbeným druhem dárků pro blízké.

V českých domácnostech přibývají digitální zařízení, na nichž můžeme videoobsah sledovat. Ani těm se ale v této oblasti nedaří pokořit dominantní postavení televize, kterou dnes stále najdeme téměř ve všech domácnostech a na které – i v dnešní digitální době – sledujeme videoobsah nejvíce.

Dominantní postavení televize stvrzuje i čas, který s ní trávíme. Zaváděcí výzkum ukázal, že videoobsah na ní denně sledujeme v průměru 3 hodiny 16 minut. Z toho jsou 3:08 minut věnované sledování živého televizního vysílání a archivů televizních stanic a jen 8 minut tvoří sledování jiných videí – z internetu nebo nahraných na záznamové zařízení. Žádná další „obrazovka“ se tak ve sledování videoobsahu nemůže televizi ani zdaleka rovnat: na notebooku nebo počítači, které jsou druhými nejčastějšími zařízeními využívanými k této činnosti, sledujeme videa průměrně 8 minut denně. Na smartphonu jsou to pak už jen 2 minuty a na tabletu 1 minuta denně.

Zaváděcí výzkum provedla společnost Nielsen Admosphere pro Asociaci televizních organizací jako nedílnou součást peoplemetrového projektu.