logo Facebook
i slova jsou činy

Rada řešila Selský rozum

14. září 2017 06:00 / autor: Jan Mrzena

Středečnímu jednání rady dominovala neplánovaná diskuse o koprodukčním dokumentu České televize Selský rozum, který popisuje především působení Andreje Babiše v oblasti podnikání i politiky. Televize již před týdnem zveřejnila své stanovisko, v němž odmítla možné zneužití dokumentu Stranou zelených v politickém boji. Film byl vyroben v koprodukci České televize a společnosti D1film. Využívá krom sběru materiálu i práce novinářů, v několika scénách přímo sleduje autory nedávno vydané knihy Žlutý baron Zuzanu Vlasatou a Jakuba Patočku při investigativní práci. „Proč není ten dokument odvysílán? Jde o obavy z uveřejnění tohoto snímku před volbami?“ uvedl svůj dotaz radní Zdeněk Šarapatka a dodal, „Snímek běží internetem a Česká televize je ostrakizována, že pracuje na politickou objednávku. Objevily se politické tlaky, aby ten dokument odvysílán nebyl?“

Generální ředitel České televize Petr Dvořák v reakci uvedl, že dokument Víta Janečka a Zuzany Piussy měl být původně dokončen již před rokem. „Verzi, kterou tvůrci považovali za finální, jsme dostali v druhé polovině května,“ sdělil Dvořák, „poté, co tuhle verzi vidělo oddělení mediálního práva a naši lidé, vrátili jsme film k přepracování, protože v řadě případů nesplňoval parametry a kritéria, která běžně Česká televize od tohoto typu filmů aktuální publicistiky vyžaduje.“ Dokument nakonec tvůrci dopracovali v průběhu prázdnin a požádali o distribuci v artových kinech. Debata se zadrhla, když televize zjistila, že film chce využít jako součást své politické kampaně Strana zelených. „Promítání v artových kinech umožníme, ale neexistuje žádný zásadní veřejný zájem na jeho aktuálním odvysílání, takže ho nasadíme předběžně v listopadu,“ řekl radním Petr Dvořák, „na internetu se dokument objevuje nelegálně. Těžko se tomu dalo zabránit.“

Rada také projednala informace o měření veřejné hodnoty vysílání České televize v prvním pololetí. Zásah vysílání byl 76% populace, což je víc, než mívá například BBC (70%). Většina ukazatelů se vyvíjela pro ČT příznivě, pokles však zaznamenaly indexy vnímání originality a důvěryhodnosti. Ředitel obchodu Hynek Chudárek pak radní seznámil s činností svého úseku v první půli roku 2017. Na festivalu v Cannes se podařilo prodat mimo jiné sérii České století do Slovinska nebo dokumenty o českých baletních mistrech Jiřím Kiliánovi a bratřích Bubeníčkových do Japonska. Na festivalu v Moskvě byly nejžádanějším artiklem tradičně české pohádky i večerníčky.

Příští jednání rady je plánováno na 4. říjen.