logo Facebook
i slova jsou činy

Jiří Hrabák: JSME NERVÓZNÍ Z TOHO, ŽE NIKOHO NA VLÁDNÍ ANI PARLAMENTNÍ ÚROVNI NEZAJÍMÁ BUDOUCNOST RÁDIÍ.

22. září 2017 06:00 / autor: Jan Mrzena

„Impuls to je dnes česká muzika, zpravodajství, dopravní informace. Lidé vědí, co mají od nás očekávat.“ říká v novém exkluzivním rozhovoru pro Česká média generální ředitel Rádia Impuls Jiří Hrabák. „Jsme zakotvení mezi tak zvanou veřejnoprávností a tak zvaným komerčním rádiem. Řada lidí nechce hýkající moderátory, ani monotónní uspavače.“ Komerční rádia zaplnila široký prostor, v současné době mají poslechovost asi 78%. „Proto se v posledních pěti letech, někdy zbytečně, někdy ne úplně šťastně, tlačí veřejnoprávní rozhlas do prostoru komerčních rádií,“ uvedl Jiří Hrabák, „například snižování podílu mluveného slova na Radiožurnálu je pro mě nešťastné, protože tím pro mě, jako posluchače, Radiožurnál přestává být relevantním zpravodajským rádiem. Ale nemůžeme se divit, protože Radiožurnál si vlastně hledá prostor.“

„V domácí žurnalistice mi vadí přílišná soustředěnost na českou kotlinu, všichni si myslíme, že jsme pupek světa,“ uvedl Jiří Hrabák, „Chybí mi kvalitní zahraniční zpravodajství. Na internetu neexistuje, v rádiu bylo přesunuto na ČRo Plus, tedy program, který je ukotven mimo hlavní zájem posluchačů. Jediné médium se zahraničním zpravodajstvím je ČT24, ale pro mě je nedostatečné. Zahraniční zpravodajství proto hledám na zahraničních televizích.“  Obecně je poptávka po zahraničním zpravodajství malá i mezi médii, proto jej omezila i ČTK. „O roli ČTK se nemluví už deset, patnáct let. Je to škoda, protože tam je prostor pro ryzí zpravodajský web,“ shrnuje mezery české mediální krajiny Jiří Hrabák, „možná ho nemusela budovat Česká televize, možná ho nemusel budovat Český rozhlas. On-line svět je především svět písma, nejblíže k němu má právě ČTK.“

Budoucnost rádií v České republice je nejistá. Vysílání v tradičním pásmu VKV je omezená datem 10.října 2025. Nikdo však neřeší, jak se bude signál přenášet poté. „Jsme nervózní z toho, že nikoho na vládní ani parlamentní úrovni nezajímá, co bude dál,“ popsal největší problém českých rádií Jiří Hrabák, „za posledních pět let jsem nezažil, aby někdo přišel a aby s odbornou veřejností vůbec chtěl mluvit. Zatím slyším pouze výkřiky. V takovém prostředí se rádia konzervují, soukromníkům se nevyplatí investovat do digitalizace.“ Horký balvan však nikdo z politiků ani nevnímá, jeho řešení přesahuje běžný čtyřletý mandát, „Musíme vědět, co se bude dít v oblasti technologií, musíme vědět, co stát udělá v oblasti vysokorychlostního internetu, co udělá v oblasti rozhlasové digitalizace,“ posteskl si Jiří Hrabák a dodal, „buducnost není jenom o DAB. Například Amerika o DABu ani neví, tam ho nikdo nepoužívá.“

Celý rozhovor s generálním ředitelem Rádia Impuls Jiřím Hrabákem bude publikován na Českých médiích již v sobotu odpoledne. Nenechte si ujít!