logo Facebook
i slova jsou činy

Nová Vltava se zabydluje v éteru

16. října 2017 06:00 / autor: Jan Mrzena

„Zvuk stanice Vltava je od 1. října zcela nový. Po patnácti letech měníme vysílací schéma.“ Tak uvedla na konci září Eva Hudzieczková na webu Českého rozhlasu informaci, kde obšírně pospala plánované novinky. Na konci června seznámila ředitelka programu Eva Hazdrová Kopecká s plánovanou proměnou Vltavy radu. Vysvětlila, že jedním z důvodů změn jsou klesající křivky poslechovosti, „Čísla Vltavy jsou, bohužel, aktuálně na svém historickém minimu, máme 41 tisíc denních a 134 tisíce posluchačů týdenních. Není žádná stanice, která by v takové situaci nesáhla k razantní proměně. Poslechovost není mantra, ale nechceme rezignovat na oslovení nových posluchačů, kteří žijí kulturou u nás. A potenciál tady je.“ Novou Vltavu připravoval rozhlas brzy po jmenování nového šéfredaktora Petra Fischera. Zkušený publicista a komentátor změny a záměry shrnul, „Vltava takovou změnu už delší dobu potřebovala, protože svým obsahem a formou přestávala rezonovat v době, která se nám denně mění pod rukama. Díky tomu se stane komplexní artovou stanicí, tedy už nikoli pouze stanicí klasické hudby. Vltava si bude všímat všeho podstatného, co vytváří kvalitu české i zahraniční kulturní krajiny.“

Nová Vltava vysílá dva týdny. Některé pořady z ní zmizely (například Krásné hlasy), jiné dostaly nový název a upravily obsah (například Hudební fórum se změnilo na Futurissimo) a ubylo klasické klasiky. Nový prostor dostalo Rozhlasové jeviště, Klub rozhlasové hry i třeba Radiodokument. Ve veřejném prostoru se objevil pro Vltavu poněkud punkový slogan ART´S NOT DEAD? Je to logo kampaně, která má upozornit na bariéry a předsudky, jež vůči umění máme.

Česká média zjišťovala, jak změny Vltavy přijímají posluchači. „Nové schéma Vltavy samozřejmě vyvolalo reakce posluchačů. Potěšující je, že mnoho z nich reagovalo na novinky ve vysílání Vltavy pozitivně. V zásadě byly doposud připomínky cca z 50 procent pozitivní a z 50 negativní. Řada reakcí pak byla neutrální a týkala se spíš informací o nových programových prvcích,“ sdělil ředitel komunikace Českého rozhlasu Jiří Hošna. „Na nové schéma reagovaly zatím řádově desítky posluchačů – jak na infolince, tak přímo v komunikaci s vedením stanice Vltava,“ upřesnil. Na to, jak se v měřitelných datech projevila reakce tradičních či nových posluchačů Vltavy, si budeme muset počkat do příštího léta. Bude to nejen dostatečný prostor pro usazení nového schématu, vyprofilování pořadů i záměrů, ale v té době budou také zveřejněny výsledku Radioprojektu.