logo Facebook
i slova jsou činy

Kluby připravují přihlášky do výboru pro média

21. listopadu 2017 06:00 / autor: Jan Mrzena

První den nové Poslanecké sněmovny nebyl právě jednoduchý. Celý měsíc média přinášela tiskové konference vedení stran, které byly do sněmovny zvoleny. Politici okoukaní více i méně veřejnost každý den informovali o každém nápadu, usnesení či zbožném přání své strany. Ve víru informací se ztrácela podstata – jak se vlastně sněmovna ustaví a rozjede svou činnost. Ztrácela se naprosto záměrně. Strany totiž spíše pokračovaly v předvolební rétorice a žádná budoucí vládní většina nevznikala. Nová sněmovna tak s každým novým řečníkem vypadala, že se zablokuje dříve, než se vlastně ustaví.

Mediální obraz může někdy klamat, tím spíš, že vše jsme mohli sledovat v přímém přenosu. V jednom se tedy práce sněmovny nezmění ani po těchto volbách – přítomnost kamer implikuje velké divadlo. Třeba někdo jednou pochopí, že právě takové divadlo voliče neomračuje. Spíš naopak. Velcí hráči divadlo režírují, velcí hráči na forbínu vystupují jen když to režie potřebuje. A to právě ten první den nepotřebovala.

Pozitivní je, že funguje volební komise. To zavdává naději, že se sněmovna skutečně tento týden ustaví. A odsouhlasí své výbory. Tedy i ten, který by se měl zabývat médii. Konkrétní obsazení výboru budeme znát nejdříve v prosinci, už tento týden ale začnou kluby přihlašovat zástupce jednotlivých politických stran. Některá jména již na veřejnost prosákla. Vedle matadorů do výboru přijde i řada nováčků. Snad přinesou svěží vítr do oblasti, která zůstávala v minulé sněmovně trochu stranou zájmu. Tedy kromě voleb dosluhujících poslanců do rad veřejnoprávních médií, čímž potvrzovala svůj názor na potřebu a obsazení rad. Rada České tiskové kanceláře a Rada Českého rozhlasu dokonce zůstaly nekompletní.

Zákony pro oblast médií sice připravuje ministerstvo kultury. Praxe posledních pětadvaceti let však veškeré rozhodující kroky udělala v Poslanecké sněmovně. Tím se zvyšuje důležitost obsazení volebního výboru. Bude totiž muset řešit nejen deficit v obsazení rad, ale hlavně strategickou vizi směřování prostoru, v němž se média pohybují. Následně i legislativu. Nejde o nic menšího než druhou vlnu digitalizace, disproporci v regulaci mezi klasickými a novými médii, dopady evropských směrnic, ukončení vysílání rádií v FM pásmu, ale třeba i aktualizaci veřejnoprávních médií. Třeba přijde řeč i na to kolik co stojí a kdo to zaplatí. Už tento zběžný nástin dává tušit budoucí ostrý guláš, který nebude pro slabší povahy.