Česká média - Boj o českého prezidenta i v Bruselu
logo Facebook
i slova jsou činy

Boj o českého prezidenta i v Bruselu

18. ledna 2018 08:43 / autor: Jan Mrzena

Zatímco česká Poslanecká sněmovny včera diskutovala o tom, jak by měla naše vláda postupovat při projednávání reformy azylové politiky Evropské unie, Evropský parlament diskutoval o ruské dezinformační kampani. Náš parlament došel k jasnému doporučení pro vládu, bruselský parlament zůstal ve svém šnečím tempu u pouhé diskuse. Ostatně o problému dezinformačních kampaní diskutuje už dva a půl roku. Bez hmatatelného výsledku.

EU, podle některých našich europoslanců, eviduje za poslední dva roky 3300 případů dezinformací, jejichž cílem bylo ovlivnit veřejné mínění ve prospěch politiky Kremlu. Kolik dezinformací, jejichž cílem bylo ovlivnit veřejné mínění v neprospěch politiky Kremlu, však již nesdělují. „S rozvojem nových technologií se šíření propagandy a dezinformací stává čím dál tím snazší a rychlejší. Rozšíření falešné zprávy v rámci jednoho členského státu a následně do celé EU je otázkou několika kliknutí myší,“ uvádí europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se zasadil o zařazení diskuse o dezinformačních kampaních na plénum parlamentu. „Z informací, které máme k dispozici od speciálního týmu Evropské služby pro vnější činnost je zřejmé, že počet těchto útoků na naši společnost a základní hodnoty neustále narůstá. Před námi jsou přitom evropské volby, které se, pokud EU jasně proti dezinformacím nezakročí, mohou stát dalšími v řadě hlasování, které se Rusko či další zahraniční zájmové skupiny pokusí ovlivnit ve svůj prospěch,“ varuje Tomáš Zdechovský.

Jaromír Štětina (TOP 09), místopředseda podvýboru Evropského parlamentu pro obranu a bezpečnost, který se tématu vlivu ruské propagandy řadu let věnuje, vyzývá: „Ruská propaganda se bohužel stala součástí našich životů. Financování médií, hnutí a konec konců i politických kampaní Ruskem je nejen v České republice realitou. Naše země je zaplavena nesmyslnými a lživými informacemi o EU. Před druhým kolem prezidentské volby tak na slušného protikandidáta současného prezidenta Zemana valí smršť prefabrikovaných lží z dílny AC24, Aeronetu, Sputniku a mnoha dalších. Na EU nyní je, jak se s touto výzvou vypořádá. Pro boj s ruskou propagandou je zapotřebí více financí i personálu. Několikačlenný tým bez vlastních rozpočtových možností se centrálně řízené propagandě placené Kremlem nemůže vyrovnat. Potřebujeme jasnou, zdroji podporovanou strategii odhalování a vyvracení lží a výmyslů, které si Vladimír Putin přeje šířit bez ohledu na státní hranice. Zamysleme se, prosím, nad naší hrací taktikou vůči Kremlu.“

Nakolik je aktivita obou našich europoslanců motivována strachem o zavádění našich občanů do názorové dezinformační moskevské bubliny právě včera a nakolik je vedena vrcholící kampaní před druhým kolem prezidentských voleb je patrné. Ovšem i naivní. Voliči v České republice v sociální eurobublině nežijí. Navíc jsou historicky na dezinformační kampaně zvyklí. Z dob monarchie, fašismu, komunismu, teď už i bruselismu.

Jak v praxi řeší Brusel problém ruské propagandy? Už v roce 2015 ustavil zvláštní tým East StratCom Evropské služby pro vnější činnost, a to s cílem informovat o ruské propagandě v zahraničí a vyvracet dezinformace šířené pro-kremelskými zdroji. Tým je 14členný a čerpá ze stávajícího rozpočtu unijních institucí a příspěvků členských států. Po více jak dvou letech své činnosti, v listopadu 2017 Komise zahájila veřejnou konzultaci, v rámci které mohou občané do 23. února 2018 vyjádřit svůj názor na to, jaká opatření by se mohla na úrovni EU přijmout, aby občané dokázali snadno rozpoznat spolehlivé a ověřené informace. Komise ustavila také expertní skupinu na vysoké úrovni pro potírání falešných zpráv, která bude Komisi poskytovat poradenství v této oblasti.

Na první pohled tradiční nákladné nic, které po dvou letech diskusí bude další měsíce a roky diskutovat o dezinformačních webech a zdrojích. S větší či menší relevancí bude šířit zaručené informace o dezinformacích a bude poskytovat prostor europoslancům pro vášnivou kampaň v prázdném auditoriu. Pokud chtěli Tomáš Zdechovský a Jiří Štětina podpořit ve druhém kole volby českého prezidenta Miloše Zemana, pak se jim to podařilo.