Česká média - Evropský parlament - Ruská propaganda v EU
logo Facebook
i slova jsou činy

Evropský parlament - Ruská propaganda v EU

19. ledna 2018 06:00 / autor: Jan Mrzena





V České republice vrcholí předvolební kampaň v boji o úřad prezidenta. Vzduch zamořují inzeráty s portrétem Miloše Zemana a textem "Stop imigrantům a Drahošovi" a podobné agresivní negativní informace, které rozdělují společnost. Patologické je také sledování zdravotního stavu Miloše Zemana a různá klišé na podporu kandidátů. Jasno je o dvou superdebatách. První bude na Primě v úterý 23. ledna a moderovat ji v karlínském Hudebním divadle Karel Voříšek, druhá bude ve čtvrtek 25. ledna v České televizi a moderovat ji bude Světlana Witowská. Evropský parlament mezitím i díky českým poslancům Tomáši Zdechovskému a Jiřímu Štětinovi diskutoval o ruské propagandě a její snaze ovlivňovat volby v zemích EU. Jakoby chtěli ohrané téma našich prezidentských voleb přenést do Bruselu. Přinášíme proto podrobnější informace (ze zdroje Newsletter Kanceláře Evropského parlamentu v ČR).

"Vliv ruské propagandy na země EU a její údajné pokusy ovlivnit volby v některých zemích EU prostřednictvím dezinformací byly ve středu 17.ledna dopoledne předmětem tématické plenární rozpravy. Evropský parlament vydal už v roce 2016 varování, podle kterého Kreml po anexi Krymu a během hybridní války v Donbasu zintenzivnil svoji propagandu proti EU.




Poslanci prostřednictvím usnesení upozornili na to, že "ruská vláda používá širokou škálu nástrojů a prostředků, jako jsou experní skupiny (think-tanky), zvláštní nadace (např. Russkij mir), zvláštní orgány (Rossotrudničestvo), vícejazyčné televizní stanice (např. RT), pseudo-zpravodajské agentury a multimediální služby (např. Sputnik), jakož i sociální média a internetové trolly s cílem zpochybnit demokratické hodnoty, rozdělit Evropu, získat domácí podporu a vytvořit vnímání neúspěšných států ve východních sousedstvích EU."

Boj proti této propagandě si podle poslanců vyžaduje posílení zvláštní skupiny EU pro strategickou komunikaci. Parlament také vyzval ke zvýšení investic do zlepšení informovanosti, vzdělávání a informační gramotnosti občanů a na podporu investigativní žurnalistiky."

Obrázek nechť si každý udělá sám. Zatím se zdá, že se většina médií v České republice snaží informovat v kampani před druhým kolem prezidentských voleb vyváženě. Je to sice složité, nášlapných min přibývá, ale zatím v rámci možností dobré. Dokonce to vypadá, že čeští novináři mají více citu i rozumu v této kampani, než poslanci Evropského parlamentu. A to je dobrá zpráva.