logo Facebook
i slova jsou činy

NOVA – diváci stárnou a ubývají, tak je třeba sáhnout na reklamu jinde

11. června 2018 05:00 / autor: Jan Mrzena

Jarní vysílací schéma potvrzuje trend poklesu zájmu diváků o vysílání skupiny Nova. Česká média sledují postupné propadání české komerční jedničky trvale. Diváci Nově stárnou a mladší odcházejí k jiným programům. Nebo využívají možnosti aplikací (jako třeba IPTV) a tím i odmítají sledovat reklamu. Odliv je patrný u (pro reklamu na Nově rozhodující) cílové skupiny 15-54. Nova málo investuje do programu, sází hlavně na osvědčené formáty, které jsou už skutečně vousaté. Otázkou je, zdali jde o stav, který souvisí s prodejem akvizic CME v Evropě, anebo o trvalé řešení. Prostor tak bez boje dostávají komerční Prima i Barrandov, ale i veřejnoprávní Česká televize.

Tak třeba minulý čtvrtek sice pořadem večera byla Ordinace v růžové zahradě, ale sledovanost v 15+ už spadla po milion diváků a v obchodně zajímavé skupině 15-54 unavený nekonečný seriál sledovalo pouze 378 tis. diváků. Pro ilustraci – starší díly Vyprávěj na ČT sledovalo ve stejném čase a stejné cílové skupině 331 tis. diváků. Vyprávěj v podstatě dělá podobná čísla, jako před deseti lety. Tehdy však Růžovka dělala 2,5mil. v 15+ a hodně přes milion v 15-54.

A tak se vedení Novy zaměřilo na reklam, aneb jak z ní dostat co nejvíce. Na dubnovém setkání s operátory Nova oznámila, že její televizní skupina „přichází na IPTV platformách o 35 procent diváků, kteří sledují pořady, avšak nikoliv reklamu“. Překvapivě však neuvažuje o tom, jak diváky přikovat i ke svému obchodování hlavně svým produktem (programem), ale o technickém řešení, které by uživatelům IPTV znemožnilo vysílání reklamy „opustit“. Pravdou je, že se k Nově přidala i Prima, která také řeší problém s výtěžností reklamy. Ovšem spíše symbolicky. Technické řešení však vypovídá o nepochopení funkcionality IPTV a podobných služeb.

Jak to dopadne s technickým řešením a jestli se tak zvýší příjmy TV Nova je nejisté. Většina dobrých obchodníků sice také utěsňuje díry, ale stará se i o komfort zákazníků, a tedy i svůj produkt. S programem komerční jedničky je evidentně potřeba něco udělat. Tedy pokud chce Nova u nás komerční jedničkou zůstat.