logo Facebook
i slova jsou činy
ČM News

Televize Prima odvysílá duel Miloše Zemana a Jiřího Drahoše 23. ledna

18. ledna 2018 18:33 / Jan Mrzena
Tajenka druhé předvolební prezidentské superdebaty se zdá být rozluštěna. Televize Prima odvysílá v úterý 23. ledna duel kandidátů „Česko hledá prezidenta“. Miloš Zeman a Jiří Drahoš tváří v tvář. Kdo s koho? Podle TV Prima půjde o hodinu, která může rozhodnout souboj o Hrad. Přímý přenos z Hudebního divadla v Karlíně začíná na Primě ve 20.15 a moderátorem debaty bude Karel Voříšek. Po Miloši Zemanovi i Jiří Drahoš svoji účast v duelu oficiálně potvrdil. Na twitteru uvedl, „Druhým médiem bude televize Prima“. Televize počítá s tím, že Jiřímu Drahošovi i Miloši Zemanovi nabídne pro jejich příznivce polovinu míst v hledišti divadla, tedy po čtyřech stech. Vedle veřejnoprávní České televize je Prima jedinou komerční televizí, která divákům nabídne duel obou prezidentských kandidátů v přímém přenosu. Jak vše dopadne s debatami na Nově a na Barrandově se necháme překvapit. Zatímco Jiří Drahoš již do dalších televizních diskusí jít nehodlá, Miloš Zeman s nimi podle Jiřího Ovčáčka počítá. Celý článek

Boj o českého prezidenta i v Bruselu

18. ledna 2018 08:43 / Jan Mrzena
Zatímco česká Poslanecká sněmovny včera diskutovala o tom, jak by měla naše vláda postupovat při projednávání reformy azylové politiky Evropské unie, Evropský parlament diskutoval o ruské dezinformační kampani. Náš parlament došel k jasnému doporučení pro vládu, bruselský parlament zůstal ve svém šnečím tempu u pouhé diskuse. Ostatně o problému dezinformačních kampaní diskutuje už dva a půl roku. Bez hmatatelného výsledku. EU, podle některých našich europoslanců, eviduje za poslední dva roky 3300 případů dezinformací, jejichž cílem bylo ovlivnit veřejné mínění ve prospěch politiky Kremlu. Kolik dezinformací, jejichž cílem bylo ovlivnit veřejné mínění v neprospěch politiky Kremlu, však již nesdělují. „S rozvojem nových technologií se šíření propagandy a dezinformací stává čím dál tím snazší a rychlejší. Rozšíření falešné zprávy v rámci jednoho členského státu a následně do celé EU je otázkou několika kliknutí myší,“ uvádí europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se zasadil o zařazení diskuse o dezinformačních kampaních na plénum parlamentu. „Z informací, které máme k dispozici od speciálního týmu Evropské služby pro vnější činnost je zřejmé, že počet těchto útoků na naši společnost a základní hodnoty neustále narůstá. Před námi jsou přitom evropské volby, které se, pokud EU jasně proti dezinformacím nezakročí, mohou stát dalšími v řadě hlasování, které se Rusko či další zahraniční zájmové skupiny pokusí ovlivnit ve svůj prospěch,“ varuje Tomáš Zdechovský. Jaromír Štětina (TOP 09), místopředseda podvýboru Evropského parlamentu pro obranu a bezpečnost, který se tématu vlivu ruské propagandy řadu let věnuje, vyzývá: „Ruská propaganda se bohužel stala součástí našich životů. Financování médií, hnutí a konec konců i politických kampaní Ruskem je nejen v České republice realitou. Naše země je zaplavena nesmyslnými a lživými informacemi o EU. Před druhým kolem prezidentské volby tak na slušného protikandidáta současného prezidenta Zemana valí smršť prefabrikovaných lží z dílny AC24, Aeronetu, Sputniku a mnoha dalších. Na EU nyní je, jak se s touto výzvou vypořádá. Pro boj s ruskou propagandou je zapotřebí více financí i personálu. Několikačlenný tým bez vlastních rozpočtových možností se centrálně řízené propagandě placené Kremlem nemůže vyrovnat. Potřebujeme jasnou, zdroji podporovanou strategii odhalování a vyvracení lží a výmyslů, které si Vladimír Putin přeje šířit bez ohledu na státní hranice. Zamysleme se, prosím, nad naší hrací taktikou vůči Kremlu.“ Nakolik je aktivita obou našich europoslanců motivována strachem o zavádění našich občanů do názorové dezinformační moskevské bubliny právě včera a nakolik je vedena vrcholící kampaní před druhým kolem prezidentských voleb je patrné. Ovšem i naivní. Voliči v České republice v sociální eurobublině nežijí. Navíc jsou historicky na dezinformační kampaně zvyklí. Z dob monarchie, fašismu, komunismu, teď už i bruselismu. Jak v praxi řeší Brusel problém ruské propagandy? Už v roce 2015 ustavil zvláštní tým East StratCom Evropské služby pro vnější činnost, a to s cílem informovat o ruské propagandě v zahraničí a vyvracet dezinformace šířené pro-kremelskými zdroji. Tým je 14členný a čerpá ze stávajícího rozpočtu unijních institucí a příspěvků členských států. Po více jak dvou letech své činnosti, v listopadu 2017 Komise zahájila veřejnou konzultaci, v rámci které mohou občané do 23. února 2018 vyjádřit svůj názor na to, jaká opatření by se mohla na úrovni EU přijmout, aby občané dokázali snadno rozpoznat spolehlivé a ověřené informace. Komise ustavila také expertní skupinu na vysoké úrovni pro potírání falešných zpráv, která bude Komisi poskytovat poradenství v této oblasti. Na první pohled tradiční nákladné nic, které po dvou letech diskusí bude další měsíce a roky diskutovat o dezinformačních webech a zdrojích. S větší či menší relevancí bude šířit zaručené informace o dezinformacích a bude poskytovat prostor europoslancům pro vášnivou kampaň v prázdném auditoriu. Pokud chtěli Tomáš Zdechovský a Jiří Štětina podpořit ve druhém kole volby českého prezidenta Miloše Zemana, pak se jim to podařilo.   Celý článek

Kdo bude moderovat prezidentský duel na ČT?

17. ledna 2018 06:00 / Jan Mrzena
Hned po vyhlášení výsledků prvního kola prezidentských voleb se rozhořela diskuse o televizním duelu Miloše Zemana s Jiřím Drahošem. Miloš Zeman ohlásil úmysl zúčastnit se takového duelu a neopomněl dodat, že by neměly být více než dva. Jiří Drahoš také počítal s dvěma debatami s tím, že jednu z nich by měla produkovat Česká televize a druhou nechť určí jeho protikandidát. Miloš Zeman v pondělí změnil názor a ústy Jiřího Ovčáčka oznámil, že k debatě přijde nejen do ČT, ale i na Primu, Novu a na Barrandov. Jiří Drahoš reagoval, že nepočítá s více, jak dvěma duely. Celý článek

Kdy a jak budou poslanci letos volit do mediálních rad?

16. ledna 2018 06:00 / Jan Mrzena
Nová Poslanecká sněmovna zdědila resty po staré sněmovně. Ta už v minulém roce nebyla schopna zvolit členy rad České tiskové kanceláře a Českého rozhlasu. Navíc při volbě preferovala (ex)poslance oproti mediálním odborníkům. Proto se členem Rady pro rozhlasové a televizní vysílání stal Ladislav Šincl, členem Rady Českého rozhlasu Vítězslav Jandák a členkou Rady České tiskové kanceláře Jaroslava Wenigerová. Rady ČRo i ČTK zůstaly nekompletní, Rada ČT i velká rada mají plný počet členů. V některých případech mandáty radním vyprší, takže sněmovnu v roce 2018 čeká vícero mediálních voleb. Jestli k nim sněmovna přistoupí zodpovědněji než sněmovna bývalá, teprve uvidíme. Celý článek

Mezi celoplošné televize vplul Seznam

14. ledna 2018 06:00 / Jan Mrzena
Od pátku vysílá v České republice nová celoplošná televize. Po měsících příprav, ladění formátů i týmů, je Seznam v éteru. Televizi je možné naladit jak terestricky, tak i u satelitních či kabelových operátorů. Televize je také dostupná na internetu prostřednictvím IPTV. Pozemní vysílání v multiplexu 3 pokrývá přes 95 % obyvatel České republiky. Seznam chce přinášet kontinuální zprávy z domova i ze zahraničí, navázat na investigativní formáty svého webu, ale pokračovat v lehkém bulváru a využije i zavedené zábavné formáty. Nejstarší a nejúspěšnější české internetové noviny pokorně vplouvají do světa televizního byznysu. Tým zkušených profesionálů mají, základní formáty krystalizují delší dobu na webu, podařilo se nasmlouvat i zajímavé obchodní partnery. Celý článek

Aktivita prezidentských kandidátů na Facebooku

13. ledna 2018 06:00 / Jan Mrzena
Dnes odpoledne již budeme vědět jak dopadlo první kolo prezidentských voleb. Všichni kandidáti se snažili oslovit své voliče také na sociálních sítích. Miloše Zemana nevyjímaje. Jejich týmy tak komunikovali i prostřednictvím přidávání obsahu na facebook. Že jde o účinný nástroj dokázali v parlamentních volbách hlavně Piráti a SPD Toima Okamury, v globálním světě pak především Donald Trump. Je proto zajímavé porovnat podobnou aktivitu českých prezidentských kandidátů. Výkonnostní agentura Performics se na tuto aktivitu zaměřila a jednotlivé prezidentské kandidáty sledovala v předvolebním období prostřednictvím svého patentovaného nástroje SocialTools. Nejvíce fanoušků má na Facebooku Miloš Zeman, za ním následují Michal Horáček a Jiří Drahoš. Nejaktivnější v oblasti přidávání obsahu je Mirek Topolánek a Pavel Fischer. Nejrychleji roste počet facebookových příznivců Pavlu Fischerovi.  Největší počet fanoušků má Miloš Zeman (téměř 103 000), následuje Michal Horáček, Jiří Drahoš (oba zhruba 82 000) a Pavel Fischer (více než 28 000). Naopak nejméně má Petr Hannig (necelých 1200) a Vratislav Kulhánek (necelých 1600).  Mezi pátým a osmým lednem nejrychleji rostl počet fanoušků Pavla Fischera (o více než 4400), dále Michala Horáčka (téměř o 2500). Naopak Petr Hannig (91) a Vratislav Kulhánek (42) nemají příliš nových fanoušků. Absolutně nejvíce aktivní jsou fanoušci Pavla Fischera. (téměř 11 tisíc lajků, komentářů nebo sdílení). Fanoušci Michala Horáčka (10 400)a Mirka Topolánka (10 000) jsou se svou aktivitou na facebookových stránkách v těsném závěsu. Nejméně aktivní jsou fanoušci opět Petra Hanniga (216) a Vratislava Kulhánka (178). Určitým obrazem aktivity kandidátů na sociálních sítích byly volební průzkumy zveřejněné tento týden. Jaký však bude mít facebook dopad do výsledků prvního kola prezidentských voleb, uvidíme dnes odpoledne. Celý článek

RRTV: Česká televize porušila zákon odvysíláním ruských dokumentů o Berijovi

12. ledna 2018 06:00 / Jan Mrzena
Česká televize odvysílala na ČT2 v české premiéře ruský dokumentární cyklus z roku 2016 Zapomenutí vůdci. Ve dvou dílech se cyklus věnoval Lavrentiji Berijovi. Vytvořit ucelený a plastický obraz jedné z nejkontroverznějších osobností éry stalinského Sovětského svazu není jednoduché. Už proto, že Berija byl mimo jiné šéfem komunistické rozvědky a stál v čele vývoje sovětských jaderných zbraní. Po Stalinově smrti byl popraven, ale dodnes není jasné jak a kdy. Není známo ani kde je pohřben. Dokumenty byly vysílány 10. a 17. prosince. Ještě v prosinci dostala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání podání, se kterým se na svém prvním letošním zasedání seznámila. A hned rozhodla – Česká televize odvysíláním zmíněných dvou dílů ruského cyklu porušila zákon. Celý článek

Rada řešila hlavně předvolební vysílání a analýzu Centra pro mediální studia

11. ledna 2018 06:00 / Jan Mrzena
Na prvním letošním zasedání informoval radu generální ředitel České televize Petr Dvořák o sledovanosti veřejnoprávní televize v roce 2017, „Dosáhli jsme celkový podíl na sledovanosti 29,2%, přičemž na podzim jsme nevysílali populární Star Dance. ČT1 se stala druhou nejsledovanější stanicí v zemi a zpravodajská ČT24 narostla na 4, 23 %. Déčko v kategorii 4 – 12 let sledovalo téměř každé třetí dítě, které v té chvíli sedí u televize. Jsem rád, že se Déčko do téhle pozice u dětských diváků dostalo.“ Petr Dvořák ještě zdůraznil, že tři nejsledovanější pořady za rok 2018 byly vánoční pohádky České televize, přičemž štědrovečerní Anděl páně 2 sledovalo rekordních 3,2 milionu diváků. Celý článek

Rada se ve chvíli vrcholící prezidentské kampaně bude zabývat zprávou o předvolebním a volebním vysílání Česká televize v minulém roce

10. ledna 2018 06:00 / Jan Mrzena
Poprvé v letošním roce zasedne dnes odpoledne Rada České televize. Program tentokrát nevěstí žádné dlouhé jednání. Radní očekávají více informací k ustavování nového orgánu České televize - Divácké rady. Nápad zřídit nový poradní orgán kopíruje uvažování o změně volby Rady ČT v souvislosti se snahou o její odpolitizování. Orgán však bude mít až šedesát členů, osobností z významných českých institucí, sdružení a spolků. Důvod ustavení vychází z kandidátského projektu Petra Dvořáka pro jeho druhý mandát. Role Divácké rady byla (snad prozatím) specifikována pouze velmi obecně. Ovšem spektrum potenciálních poradců je široké – kardinálem Dominikem Dukou počínaje, přes ředitele Transparency International Davida Ondráčka, předsedkyni soudcovské unie Danielu Zemanovou, až po ředitele Národního divadla v Praze Jana Buriana. Celý článek

Kolotoč volebních speciálů

09. ledna 2018 06:00 / Jan Mrzena
První kolo prezidentských voleb začne v pátek odpoledne. Ve všech typech médií běží různé formáty, kdo zvládá a chce, může se dozvědět co potřebuje. Každý po svém gustu – seriózně, s vtipem, ale třeba i v bulvárním přebalu. Prostoru je tolik, že si snad ani marketingové týmy nemusely lámat hlavy kterak dostat svého kandidáta do obýváků možných voličů. Ale i v tomto případě platí – všeho moc škodí. Nadhled Milana Šmída v jeho Na okraj dnů (www.Louc.cz) celou kampaň sleduje a glosuje – „Není v lidských silách stihnout všechna vystoupení prezidentských kandidátů v době, kdy kampaň k prezidentským volbám jde do finiše.“ Celý článek