Česká média
logo Facebook
i slova jsou činy
ČM News

Jak vytrhnout velrybě stoličku - klasika hravě převálcovala nové české komedie

07. srpna 2018 05:00 / Jan Mrzena
Začátek srpna zatím přináší rekordní teploty a u televize sedí diváků stejně jako v červenci. Televize sice s novými pořady stále šetří, ale už se pomalu rozbíhá boj o podzimního diváka. Nedělní prime time je pro velké komerční televize příležitost představit i něco jiného ze své produkce (koprodukce) a Česká televize po Chalupářích přináší to nejlepší, co v archivu z televizních filmů má. Na Primě měli diváci možnost vidět komedii Seznamka, Nova v té době vysílala podobný žánr – komedii 10 Pravidel jak sbalit holku a hlavní kanál České televize nabídl trochu jinou komedii Jak vytrhnout velrybě stoličku. Zatímco první dva filmy byly natočeny jako distribuční, poslední vznikl jako původní televizní film. První dva filmy byly natočeny relativně nedávno, poslední již před čtyřiceti lety. Zvítězil ten nejstarší. Celý článek

ČT, ČRo a ČTK v roce 2017

06. srpna 2018 05:00 / Jan Mrzena
Porovnání České televize, Českého rozhlasu a České tiskové kanceláře, tedy našich veřejnoprávních médií, je prakticky nemožné. Nejsou v konkurenční postavení, jsou založeny specifickými zákony a konkrétní činnost uvnitř institucí je naprosto odlišná. Nejen díky historii, ale především díky specializaci, kterou sebou nesou i nové technologie. Plnění veřejné služby se tak neustále vyvíjí. Uvedeme proto pouze základní informace o hospodaření v roce 2017, které popsaly jejich rady do výročních zpráv. Celý článek

Kdo jednal s Pavlem Šporclem, aby zahrál hymnu?

05. srpna 2018 05:00 / Jan Mrzena
Zvláštní kauza vyplavala tento týden. Poté, co jsem se seznámil s fakty, zanechala ve mně zvláštní pachuť. Do hloupé a nedůstojné hry byly vtaženi geniální muzikant houslista Pavel Šporcl a TV Prima. Jejich nedůstojnou pozici způsobil někdo třetí. Možná jednal v dobré víře a s bohulibým záměrem, ale naprosto hloupě. Spekulovat dále nebudu, jen shrnu fakta. Pavla Šporcla někdo oslovil, aby zahrál českou hymnu na galakoncertu Nadačního fondu Má vlast ke stému výročí vzniku Československa. O galakoncertu nejsou známy podrobnosti. Aby velkou osobnost současné české hudby ke spolupráci přesvědčil, argumentoval „někdo“ i tím, že koncert má vysílat TV Prima. Pavel Šporcl však účast na koncertu odmítl. Na Face booku svůj postoj upřímně a otevřeně vysvětlil. Přirozeně se dotkl i argumentů, kterými jej „někdo“ přesvědčoval: Celý článek

MgA a Mgr Miloslav Kučera

04. srpna 2018 05:00 / Jan Mrzena
Čas plyne rychleji než voda v řekách v tom letošním způsobu léta. Ale lidé z médií a od divadla si dobře pamatují pedagoga a divadelního režiséra, který se v devadesátých letech objevil ve vrcholné politice v dresu ČSSD. Miloslav Kučera v šedesátkách vystudoval režii na pražské DAMU, později i pedagogiku. V letech 1970-90 měl zakázanou profesionální kulturní činnost. V devadesátkách byl dramaturgem, později ředitelem Východočeského divadla v Pardubicích. Autorsky se podílel na několika divadelních hrách a písňových textech. V letech 1996 – 2011 formoval mediální politiku. Většina zákonů, na kterých se podílel, platí s menší úpravou dodnes. Spolupracoval s ministry Pavlem Dostálem i Vítězslavem Jandákem, v politickém důchodu v Pardubicích sledoval mediální scénu i dění až do poslední chvíle. Miloslav Kučera zemřel ve věku 76 let. Celý článek

Marek Singer: Do programu jsme letos investovali 1 miliardu

03. srpna 2018 05:00 / Jan Mrzena
TV Prima si své diváky drží a sledovanost jejích kanálů v prvním pololetí měla mírnou tendenci růstu. Skupině se dařilo i v červenci. Oproti loňsku si polepšila o 1,8 % v mezi diváky 15+ a dosáhla 22 % sledovanosti (za TV Nova tak zaostala jen o 3 %). Za růstem TV Prima stojí systematická programová strategie, která skupinu po loňské změně vlastnické struktury vynesla do pozice české dvojky (za Českou televizi) v oblasti původní české televizní produkce. V letošním roce podle generálního ředitele TV Prima Marka Singera dosáhl objem investic do programu jednu miliardu. Také systematická multikanálová strategie nese ovoce. Celý článek

Co Nova a Barrandov v červenci ztratily, Prima a ČT získaly

02. srpna 2018 05:00 / Jan Mrzena
V červenci sedí u televize podstatně míň diváků než v jiných měsících. Proto všechny televize nasazují především osvědčené pořady. Ovšem i tento způsob přípravy programových schémat vyžaduje kreativitu a zásobu kvalitních formátů. A také pevné divácké jádro. Skupina Nova v červenci navázala na trend posledních let a ztratila v celodenním vysílání podle měření ATO-Nielsen Admosphere ve srovnání s červencem minulého roku 2,5 % diváků ve skupině 15+. Průměrná sledovanost tak skupině Nova klesla na 25,7 %. První místo si sice ještě drží mezi diváky 15 – 54 (především díky Televizním novinám, Comebacku a některým filmům), ovšem i tam trvale diváky ztrácí. Skupina Barrandov ztratila oproti loňsku 2,8 % a klesla tak na 7,8 % mezi diváky 15+. I v tomto případě je odliv diváků trendem, který nezastavily ani nové formáty TV Barrandov (pořady Jaromíra Soukupa). Celý článek

Petr Dvořák: Máme chuť riskovat a zkoušíme věci, do kterých se zatím nikdo nepustil

01. srpna 2018 05:00 / Jan Mrzena
Nejsilnější televizní skupinou u nás se v prvním pololetí stala Česká televize. Měla největší podíl na publiku. Největší zájem byl o volbu prezidenta republiky, olympijské hry, ale i filmové a seriálové novinky veřejnoprávní televize. Česká televize dosáhla v tom půlroce v cílové skupině diváků nad 15 let podílu 30,89 %. Diváky zaujaly zejména pořady zařazené do hlavního vysílacího času, i tady podíl České televize dosáhl téměř třiceti procent (29,46 %). Česká televize jako první zveřejnila podzimní plány na všech programech. Celý článek

Český rozhlas vloni hospodařil se ziskem

31. července 2018 05:00 / Jan Mrzena
V roce 2017 pokračovaly změny na vedoucích postech v Českém rozhlasu, které započaly v roce 2016 po nástupu nového generálního ředitele René Zavorala. Z nejužšího vedení odešel Alexandr Pícha a ředitelem Nových médií se stal Jiří Malina, odešel také ředitel ekonomiky a správy Roman Kohout, ředitelem Ekonomiky se stal Martin Vojslavský, správu převzal ředitel Techniky Karel Zýka. Mnoho změn se událo i v obsazení klíčových postů, šéfredaktorů stanic, ale i v dalších patrech Českého rozhlasu. Změny pokračují i v roce 2018. Rada schválila rozpočet jako vyrovnaný s celkovými náklady i výnosy 2 236,3 mil. Kč. Skutečné výnosy Českého rozhlasu v minulém roce dosáhly 2 298, mil. Kč (což je zvýšení o 61,7 mil. Kč), náklady byly 2 270,2 mil. Kč (což je oproti plánu více o 33,9 mil Kč). Rozhlas tak po zdanění hospodařil se ziskem 15,7 mil. Kč. Celý článek

Jan Menger: V září informujeme pracovníky, se kterými bude ukončena spolupráce

30. července 2018 05:00 / Jan Mrzena
Ani červencové jednání Rady Českého rozhlasu se nevyhnulo připravované reorganizaci – hromadnému propouštění. Nejzásadnější téma, které hýbe všemi chodbami na Vinohradské, otevřel místopředseda Miroslav Dittrich. Generální ředitel René Zavoral byl na dovolené, a tak radním aktuální situaci popsal jeho zástupce, ředitel Regionálního vysílání, Jan Menger. „Červenec je měsícem, kdy šéfové na prvním stupni řízení udělali seznam pozic, které jsou připraveny v rámci reorganizace a zefektivnění jako zbytné. Teď to společně s kolegou (Martinem) Vojslavským (ředitelem Ekonomiky) a personální šéfkou (Renátou) Klabíkovou (vedoucí Personalistky a vzdělávání) sumarizujeme. Po návratu generálního ředitele z dovolené máme na toto téma jednání,“ řekl Radě Českého rozhlasu Menger. Posledního července je naplánovaná schůzka generálního ředitele René Zavorala s Radou odborové základní organizace pracovníků Českého rozhlasu. „Tam pan generální ředitel představí výsledky našeho záměru a s odbory vše projedná, protože to je naše povinnost,“ upřesnil Menger. Celý článek

Česká tisková kancelář je ekonomicky stabilní

29. července 2018 05:00 / Jan Mrzena
Rada schválila 19. června Výroční zpráva o činnosti a hospodaření České tiskové kanceláře v roce 2017 a v souladu se zákonem ji předložila ke schválení Poslanecké sněmovně. Výroční zpráva sice není zatím zveřejněna na webu ČTK, ovšem jako sněmovní tisk je k dispozici na webu Poslanecké sněmovny. Neoprávněně je agentura vnímána jako nejmenší veřejnoprávní médium u nás. Jejích téměř 215 tis. zpráv a headlinů, další stovky informace v rámci ČTK Live a videopřenosů je základem pro většinu klasických i nových médií v České republice. Navíc svůj obsah nabízí i cca 30 partenrským zahraničním agenturám. Dosah činnosti četky je tak s Českým rozhlasem a Českou televizí je nesrovnatelně širší. V roce 2017 pracovalo v ČTK v průměru 237 přepočtených zaměstnanců. Kancelář má 14 domácích poboček a tři zahraniční mise. Její hospodaření je stabilizované. Všechny příjmy má výhradně z vlastní obchodní činnosti, pracuje bez státních dotací. Přetrvávají však problémy s nekalou konkurencí a plagiátorstvím (stahováním) v médiích, zejména v internetovém prostředí. I pro ČTK tedy existuje problém, který tíží všechny producenty obsahu a který je jádrem sporu při projednávání směrnice o autorském právu v Evropském parlamentu. V roce 2017 měla ČTK celkové výnosy 249 milionů Kč, což je o 3,3 milionu Kč méně než v předchozím roce. Hospodářský výsledek (po zdanění) dosáhl téměř 8,7 milionu Kč, přičemž v roce 2016 byl 4,1 milionu Kč. Oproti rozpočtu se hospodářský výsledek podařilo navýšit o 6,3 milionu Kč, což bylo způsobeno především kompenzací od majitelů sousedních budov za problémy, vzniklé v souvislosti s jejich stavební činnosti. V ČTK se i nadále snižoval počet zaměstnanců. Na mzdy bylo vyplaceno 119,5 milionu Kč, průměrná měsíční mzda dosáhla 41 945 Kč. Oproti roku 2016 klesla průměrná mzda v agentuře z 1,5násobku průměrné mzdy v České republice na 1,42násobek. Rostla také produktivita práce o 1 % na 1038,93 tisíce Kč na jednoho zaměstnance za rok. Osobní náklady tvořily 73 % nákladů. Celkové náklady ČTK dosáhly 240,3 milionu Kč. Hospodaření ověřil nezávislý auditor Alter Audit. Ve výroku neuvedl k účetnictví žádné výhrady. Podobný vývoj rozpočtu očekává vedení České tiskové kanceláře i v roce 2018. Rozpočet předpokládá mírné zvýšení výnosů i nákladů, konkrétně výnosy by měly dosáhnout 251 milionu Kč a zisk je odhadován na 2,16 milionu Kč. ČTK také intenzivně připravuje rozpočet na rok 2019. Agentura se, podle výroční zprávy, potýká s trvalým tlakem na snižování cen ze strany klientů. Celý článek